קלי"ה. קיבוץ בצמיחה. על עלויות המחייה בהרחבה הקהילתית

?מדברים הרבה על חינוך קיבוצי. מה בעצם מיוחד בחינוך הקיבוצי
ניתן למצוא די הרבה הבדלים בין חינוך קיבוצי אופייני לבין חינוך עירוני אופייני. אבל אולי כדאי להתמקד בחינוך הקיבוצי כפי שהוא בא לידי ביטוי בקלי"ה. החינוך הקיבוצי בקלי"ה מתאפיין בכמה עקרונות חשובים:
1.
תשומת לב אישית והיכרות אינטימית עם כל ילד וילד, כדי לסייע לו לפתח את עצמו רגשית וחשיבתית.
2.
הכרות מעמיקה עם הסביבה ועם הקהילה.
3.
הגדלת הגירויים והאפשרויות.
4.
נינוחות ושלווה

?מה זאת אומרת תשומת לב אישית? האין זאת המטרה של כל מסגרת חינוך

יכול להיות, אבל לא כל מסגרת חינוכית מקצה את המשאבים שיאפשרו את מימוש המטרה הזאת. היחס בין מספר המטפלות למספר הילדים בקלי"ה מעיד על הרצינות שבה אנחנו לוקחים מטרה זאת. עד גיל שנה – יש מטפלת על כל 3 ילדים. בין גיל שנה לגיל 3 יש מטפלת על כל 4 ילדים וכך הלאה.

גם העובדה שהגנים פועלים כל השנה (גם בחול המועד של החגים ובקיץ), מגדילה באופן משמעותי את ההיכרות האישית של הגננות והמטפלות עם הילדים. הצוות החינוכי נמצא עם הילדים לכל אורך השנה, כולל בקייטנת הקיץ, מכיר אותם בנסיבות שונות ובתנאים שונים ויוצר היכרות אישית ואינטימית, שאינה דומה להיכרות עם הילדים בחינוך העירוני

.
Picture

?איך נוצרת היכרות מעמיקה עם הסביבה והקהילה בקלי"ה 

החינוך בגיל הרך מתאפיין בטיולים מדי יום. פעם לרפת, פעם לאורווה, פעם לחורשה, פעם להנהלת חשבונות ופעם למוסך. הילדים מכירים את הקיבוץ, את החיות, את הטבע, רואים את האנשים בעבודתם, הם מתקבלים בחיוך ובחיבוק במקומות שונים, הם לומדים להכיר את הקהילה בה הם חיים, והקהילה לומדת להכיר אותם.

בגילאים מבוגרים יותר הם לומדים להכיר את הסביבה בדרכים חדשות. למשל, לעשות טאבון מבוץ מקומי וזרדים, כדי לאפות פיתות, להכין קציצות מעלי מלוח, להכיר את האקולוגיה של האיזור, וכדומה

.
מכיתה ח' מתחילים הילדים לתת יום עבודה בשבוע בענפי המשק. הם לומדים לפתח אחריות ועצמאות, מקבלים חיזוקים אישיים בתחומים חדשים, לומדים על נתינה ותרומה. הכסף שנצבר מעבודה זאת נשמר עבורם ומשמש לשתי מטרות: מטרה אישית: מימון לימוד נהיגה ברגע שהם מגיעים לגיל המתאים, ומטרה קבוצתית: טיול של כל הקבוצה עם סיום הלימודים התיכוניים.

ההכרות עם המקום ועם הקהילה מחזקת קשרים, מעצימה את האהבה למקום, ולאיזור, חושפת את הילדים למגוון עצום של גירויים, מחנכת לערכים של שיתוף ואכפתיות, מציעה אלטרנטיבה לטלוויזיה / מחשב ותורמת לתחושת הביטחון האישי של כל ילד


?איך החינוך הקיבוצי בקלי"ה מגדיל גירויים ואפשרויות

מלבד הטיולים שמציעים מגוון עצום של גירויים פחות מוכרים, הגיל הרך מטפח פעילויות שבדרך כלל לא נחשפים אליהם, לא בחינוך העירוני ואפילו לא בבית. למשל, חצר הגרוטאות הנמצאת כמעט בכל גן קיבוצי, המכילה מכשירים ביתיים כגון טלוויזיה, מכונת כביסה, וידיאו, תנור אפייה, מאפשרת לילדים להתנסות בפתיחת מכשירים, בחינתם באופן שלא מתאפשר בבית, פירוקם וכדומה. פעילות כזאת גם מעודדת משחקי תפקידים ופיתוח הדמיון, וגם מאפשרת מוצא לסקרנות הטבעית של ילדים לגבי דברים, שהגישה אליהם בבית בדרך כלל אסורה. (מובן שכאשר בעקבות פירוק, או שחיקה נוצרים שברים או חלקים חדים, מוצא המכשיר ומוחלף במכשיר אחר). חצר הגרוטאות אולי נראית כלפי חוץ לא כל כך אסתיטית, אך לפי תפישתנו יש לה חשיבות וערך חינוכי

 

Picture
פעילות נוספת בקלי"ה המציעה גירויים מיוחדים לגיל הרך היא חדר ג'ימבורי, המציע פעילות חווייתית מסוג שונה ומעשיר, וכמובן בריכת הפעוטות, שאליה מגיעים מדי פעם.

פעילות אחרת אופיינית לגן הקיבוצי של קלי"ה היא משחקים במים, או בבוץ בימות הקיץ, מגירויים מסוג זה מנסים להימנע בגנים עירוניים בגלל החשש מהתלכלכות. בגנים בקלי"ה לא רק שמותר להתלכלך – מומלץ להתלכלך. יש בגנים מקלחות, והילדים מקולחים מדי יום בקיץ וכמעט מדי יום בחורף. יש לילדים גם מדפים אישיים עם בגדים להחלפה, והם מגיעים הביתה בסוף היום נקיים וריחניים


?איך יוצרים בחינוך בקלי"ה אווירה של נינוחות ושלווה

היחס בין מספר המטפלות למספר הילדים, המרחב העצום שיש לילדים מבחינת שטח משחק, האפשרות להתלכלך, כל אלה מאפשרים להטיל פחות מגבלות ופחות איסורים על הילדים. העובדה שאין צפיפות ואין לחץ, מאפשרת קשר עין טוב ושליטה טובה בנעשה. העושר הגדול בגירויים יוצר רמת סיפוק גבוהה יחסית אצל הילדים. הצוות החינוכי זוכה מדי פעם בהעשרה, והמערכת מעודדת גיבוש וחיזוק של הקשרים החברתיים בין הגננות והמטפלות, מה שמסייע לזרימה נינוחה וחיובית בגנים.

תהליכי המעבר בין הגנים הם מובנים ומתוכננים היטב. נוצרת הכרות מקדימה בין המסגרות, ודואגים לפעילויות משותפות, כך שכאשר קבוצה עוזבת את הפעוטון ועוברת לגן, או עוזבת את הגן ועוברת לגן חובה, המעבר הוא חלק ונינוח, עם מינימום של קשיי הסתגלות, ונחווה כחווייה חגיגית וחיובית ללא חרדות או לחצים ומתחים
.

Picture
Picture
Picture
Picture

?מהי חלוקת הגילאים בין הגנים

יש לנו "פעוטון זורם" שבו נמצאים ילדים מגיל 3 חודשים ועד גיל 3 שנים. הילדים בפעוטון מטופלים בשלוש קבוצות גיל שונה. התינוקות עד גיל שנה שעדיין לא הולכים, התינוקות מגיל שנה עד גיל שנתיים, והילדים הגדולים יותר עד גיל 3. חלק מהפעילויות משותפות ליותר משכבת גיל אחת, וחלק נבדלות.

בגן טרום חובה יש ילדים מגיל 3 עד גיל 5. ילדים שעדיין מורגלים בשנת צהריים מופרדים למשך המנוחה ויכולים להמשיך ולישון בצהריים. הילדים האחרים מועסקים בפעילויות שקטות באותן שעות.

גן החובה הוא איזורי ונמצא במתחם ביה"ס היסודי. הוא מאוד "גני" באופיו כלומר, למרות צמידותו הפיסית לביה"ס הוא שומר על אופי משחקי, הילדים לא מתייחסים לצלצולים, ויש לגן מגרש משחקים עצמאי, אך יש גם פעילויות משותפות לגן ולכיתה א' ונוצרת הכרות טובה עם המקום הפיסי, כך שהמעבר מגן החובה לכיתה א' גם הוא זורם וחלק.