קליה. קיבוץ בצמיחה. על עלויות המחייה בהרחבה הקהילתית

כמה יקר לחיות בהרחבה הקהילתית של קיבוץ קלי"ה?
האם יותר זול לחיות בעיר או בפריפריה? בואו נברר

חלק מהאנשים המתכננים להגיע לקיבוץ, חושבים שהחיים בקיבוץ יחסכו להם בעלויות היומיומיות. החיים בפריפריה, הם אומרים לעצמם, זולים יותר. האם זה באמת כך? ננסה לברר קצת יותר טוב את הסוגייה הזאת באופן ספציפי לגבי הקיבוץ שלנו.

הסקירה מתייחסת לשלב הקבע של המגורים בהרחבה ואינה מתייחסת לשלב של השכרת דיור ביניים עד להקמת הדירה, שבו בד"כ החיים מעט זולים יותר

.

דיור בהרחבה הקהילתית

בנייה - בניית בית בהרחבה קהילתית בקיבוץ קלי"ה היא ללא ספק אחת העיסקאות היותר כדאיות וחסכוניות למי שמוכן להתאמץ ולהתעסק בבניית בית: קרקע חינם, דמי פיתוח נמוכים, ניתן להגיע לבית צמוד קרקע, מרווח ועם נוף מדהים במחיר זול יותר מדירת 2 חדרים בתל אביב, או בשליש המחיר ממה שתעלה רק הקרקע בזיכרון יעקב. בנוסף, אם וכאשר תחליטו פעם למכור – המועצה קבעה לעצמה מדיניות לא לדרוש דמי השבחה. מי שפעם ניסה למכור בית (מירושה, או ממקור אחר), יודע כמה הרבה עלויות עתידיות נחסכות כתוצאה ממדיניות כזאת.

ארנונה – 29 ש"ח למ"ר לשנה – המינימום הקבוע בחוק. לא יכול להיות יותר זול מזה.

מים – המחיר הוא אותו מחיר לקוב מים, אבל בית עם גינה מצריך יותר הוצאות על השקייה, ואצלנו בחום שלנו, צריך להשקות אפילו קצת יותר מאשר במרכז הארץ, כך שפה אין חיסכון, אלא עלייה בהוצאות.

חשמל – חשמל הוא מרכיב שבו תוציאו בקלי"ה יותר מאשר במרכז הארץ. יש עונות שהמזגנים פועלים יום ולילה. אמנם חוסכים חשמל על חימום בחורף, אבל בקלי"ה, רוב השנה המזגן פועל וזה עולה.

משכנתא – לא כל בנק עובד עם הפרוייקט בקלי"ה, מה שפוגע בתחרות ומקשה להשיג את התנאים הטובים ביותר האפשריים. מובן שכאשר העלות הראשונית של הבנייה נמוכה הרבה יותר, החזרי המשכנתא מעיקים הרבה פחות וזה תמיד טוב

.

חינוך

        חינוך פרטי - החינוך הפרטי בקלי"ה (גנים פרטיים, צהרון) לא יותר זול מהמקומות הזולים בעיר. בכלל לא. הוא הופך זול רק אם משווים אותו לחינוך איכותי כמו החינוך הקיבוצי, אז פתאום הופכות עלויות החינוך למחצית מעלותן בעיר, או אפילו פחות. רק מה? מרבית האוכלוסיה ממילא לא מרשה לעצמה חינוך איכותי כל כך בעיר, ולכן אפשר לומר שהחינוך לא עולה פחות (לפחות לא באופן משמעותי), אבל תמורת אותו כסף מקבלים הרבה הרבה יותר.

חוגים ושיעורים פרטיים - המחירים לא יותר זולים מפעילות מתנ"ס אופיינית, יש גם פעילות תנועת נוער, אבל גם את זה ניתן למצוא גם בעיר.

קייטנות – פה יש חיסכון עצום. בתי הילדים פועלים לכל אורך השנה, כולל חול המועד והחופש הגדול, תוך הפעלת הילדים בפעילויות קייטנה מיוחדות, בלי תוספת מחיר!! חיסכון גדול


בילויים

פעילות תרבותית - יש פעילויות תרבותיות, שחלקן מסובסדות ע"י הקיבוץ, וחלקן ע"י המועצה. יש פאב חמוד בקיבוץ במחירים זולים יחסית. אם מסתפקים בזה – החיים התרבותיים יוצאים הרבה יותר זולים בקלי"ה. אם לא – צריך להוסיף לכל יציאה למסעדה, להצגה, או למועדון גם את עלויות הנסיעה לי-ם לת"א או לאן שהולכים. לא כל כך זול. אם משלבים  תרבות מקומית עם יציאה לעיר הגדולה מדי פעם, ניתן לבלות לא רע, בעלויות דומות לעלויות בעיר. אם יש אחזקת רכב שמכסה נסיעות פרטיות – אפשר לחגוג.

בייביסיטינג – יותר זמין ויותר זול.

טלוויזיה
בכבלים – הרבה יותר זול מאשר בעיר. זה היתרון של כוח קנייה מרוכז

בריאות

קופת חולים - אם אתם בכללית - לא צריך להיות הבדל בעלויות. אם אתם לא בכללית, זה נהיה יקר יותר, כי כדי להוציא כל התחייבות צריך לנסוע, וכמובן בכל קופה שאתם משתייכים אלה - כאשר צריך חלילה מרפאות מומחים, טר"מ, או מיון – זה נסיעה של לפחות 40 ק"מ מהבית.

רפואת שיניים – יש, ובמחיר ממוצע, אבל אין מבחר ואין אותה נגישות (פעם בשבוע).

חדר כושר – יש, מוצלח למדי, ובעלויות לא גבוהות. אבל לא פתוח כל יום, או כל שעה


.

מזון

קניית מזון - יש כל-בו קטן לרכישת מזון. המבחר מרשים למדי, אבל לא במחירים של רמי לוי, או שופרסל-דיל. יש סניפים עמוסי מבצעים של שתי הרשתות במישור אדומים, שזה כ 15 דקות נסיעה, כך שאפשר להסתדר לא רע. אם אתם לא מנצלים הזדמנויות לקניות בעיר – צפו עלייה בעלויות המזון.

חדר אוכל - אם רוצים לאכול מחוץ לבית, חדר האוכל הוא אופציה הרבה יותר זולה ממסעדה, אבל עדיין יותר יקרה מלאכול בבית, והאוכל – מרשים לטובה. פיתרון מצוין לילדים שחוזרים מבית הספר ומחכה להם ארוחה חמה בכל שעה בחדר האוכל



טלפונים, אינטרנט, דואר, הובלות

  טלפונים - בטלפונים הנייחים אין ממש הבדל. בניידים - תנאים טובים ועיסקאות מוצלחות יחסית לטלפונים הניידים (כוח קנייה מרוכז, כבר אמרנו?).

אינטרנט – האפשרויות מוגבלות. יש אינטרנט מהיר, אבל לא בפס הרוחב המכסימלי שניתן להשיג בעיר. העלויות ממוצעות.

דואר – אין הבדל. ניתן לעשות כל מה שעושים בעיר ובאותם מחירים.

הובלות – לא כל מוביל מגיע לאיזור. כשעושים קניות באינטרנט, או בחנות בעיר, חשוב לוודא שאתם מקבלים הובלה ושירות לאיזור קלי"ה. לעתים (די נדירות) אין, הרבה פעמים זה לוקח יותר זמן, ולפעמים זה כרוך בעלות נוספת


.

סיכום 

פרט לנושא הבנייה (ובעקבותיו המשכנתא), העלויות של החיים בהרחבה הקהילתית של קיבוץ קלי"ה אינן זולות יותר בממוצע, (יש דברים זולים יותר ויש דברים יקרים יותר), אבל התמורה עבור אותו הכסף, היא אחרת – חינוך איכותי מאוד, יותר ביטחון עבור הילדים, בית צמוד קרקע, חיי קהילה ושלווה שלא ניתן למדוד אותה בכסף. אתם מוזמנים לנסות